Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tilsyn 2020

Det lovpligtige tilsyn udføres i Hillerød Kommune på følgende måde:

Institutionens leder udfylder kortfattet registreringsskemaet med årligt. Det udfyldte skema sendes til Dagtilbud Børn inden 1. februar. Skemaet forelægges dagtilbudsrådet og lægges på institutionens hjemmeside.

Hvert andet år vil institutionen modtage et uanmeldt tilsyn. Efter det uanmeldte tilsyn vil den tilsynsførende konsulent indkalde til et tilsynsmøde, hvor indholdet af det uanmeldte tilsyn drøftes.

Såfremt det vurderes at der er behov for yderligere opfølgning eller hyppigere tilsyn aftales dette med den enkelte institution.

 

Lovmæssig og faktuel vurdering (udfyldes årligt af leder)

Navn på dagtilbud:       Firkløveren, Gørløse                           Udfyldt af: Trine Hansen

Indhold

 

Kryds

Bemærkninger

Legepladsen

Er der afholdt legepladstilsyn? – hvornår?

Var der nogen bemærkninger?

Er der en plan for udbedring i forhold til bemærkningerne?

Udføres der daglig kontrol af sikkerheden på legepladsen?

Er giftige svampe/planter fjernet?

 

 

 

X

 

 

 

 

Ja personalet tjekker dagligt

Det sker løbende, hvis vi finder nogen.

Bygning

Har der været udført bygningsgennemgang (inde/ude)?

 

 

 

Arbejdstilsynet

Har der været besøg af arbejdstilsynet det sidste år?

Gav dette anledning til anmærkninger?

 

 

 

Førstehjælp

Har alle fastansatte medarbejdere et gældende førstehjælpskursus?

 

 

X

Største delen af personalet har været på førstehjælpskursus sidst i 2019

Der var planlagt et nyt kursus i området ved min start, men grundet Corona er det udsat.

Brand

Er der udført brandøvelse? – hvornår?

Er der udført brandtilsyn? – hvornår?

Er der udformet en opdateret beredskabsplan?

 

 

X

 

Opdateret sidste år

Fødevarekontrol

Er der udført fødevarekontrol i køkkenet? – hvornår?

Var der nogen bemærkninger?

Er der en plan for evt. udbedring af dette?

 

 

X

10.09.2019 Ingen anmærkninger ud over:

Hygiejne: kanter i køkkenet. Kant under mejeri køleskab er let itu. Forholdet vurderes under de foreliggende omstændigheder som en bagatelagtig overtrædelse. Virksomhedens egenkontrol. Vejledt konkret om løsningsmuligheder stål profiler.

Indmeldt i Dalux og er ordnet.

Følgende er konstateret: Registrering er dækkende for virksomhedens aktivitet.

Måltider

Overholder forplejningen i institutionen de officielle ernæringsanbefalinger fra fødevarestyrelsen?

 

 

 

X

 

Ja

Hygiejne

Hvordan arbejder institutionen med hygiejne?

 

 

 

X

Vi følger retningslinjerne for hygiejne.

Fokus på håndvask og hygiejne.

Politikker

Har alle medarbejdere kendskab til

  • Fælles Børn – Fælles ansvar?
  • Personalepolitik?
  • Procedurer i dagtilbud på Hilda?

 

 

 

X

Nogle ansatte har kendskab til dette.

Nye medarbejder venter på kursus for ny ansatte i Hillerød kommune, grundet Corona er dette i vente.

Børne- og straffeattest

Er der indhentet børne- og straffeattester på alle medarbejdere?

 

 

X

Ja

Personaleomsætning

Hvor mange er tilgået/ophørt det seneste år

 

X

Da jeg tiltrådte, var der 3 midlertidigt ansat i 2 pædagogstillinger og 1 medhjælper.

Nu 1 nyansat pædagog og medhjælper med start 01.10.2020

1 midlertidig ansat frem til foråret i det nye år, hvor stillingsopslag for pædagog vil blive opslået, pædagog fratrådt.

Personalestabilitet

Hvad er sygefraværsprocenten det sidste halve år?

 

 

X

 

8,72 %

Personalesammensætning

Hvordan er andelen af pædagoguddannet/ikke-pædagoguddannet?

 

 

X

 

60 / 40

APV

Hvornår er der sidst gennemført APV?

Er der fulgt op på evt. anbefalinger?

Arbejdes der med stressforebyggelse?

 

 

X

 

Igangværende arbejde, altid fokus på emnet Stress

Siden sidste tilsyn

Hvilke udviklingspotentialer blev identificeret på sidste tilsyn?

Hvordan er der arbejdet med disse?

 

 

X

 

Fysiske miljøer med udgangspunkt i fællesrummet og puderummet.

Etablerede rum, grundet Corona situationen er rummene indrettet til anden mulighed for fællesskab.

 

Uanmeldt tilsyn og efterfølgende tilsynsmøde

Minimum hvert andet år kommer tilsynsførende konsulent på uanmeldt tilsyn. Et uanmeldt tilsyn betyder at konsulenter er i institutionen ca. 1½ time, observerer praksis, undersøger hvilke læringsmiljøer der tilbydes på dagen, ser de gode interaktioner ml barn og voksne og børn og børn imellem og ser efter om strukturen underbygger børns læring.

Undervejs går konsulenten lidt fra og skriver noter, således at observationer / praksisfortællinger kan fastholdes indtil tilsynsmødet. Herved kan noterne anvendes i dialogen om institutionens arbejde med læringsmiljøet mm.

Det uanmeldte tilsyn følges op af et anmeldt tilsynsmøde med deltagelse af konsulent, daglig leder, sektionsleder. Dagtilbudsrådet indbydes til deltagelse den sidste ½ time af tilsynsmødet. For selvejende og private dagtilbud følges det uanmeldte tilsyn ligeledes op med et anmeldt møde med deltagelse af konsulent, institutionsleder og bestyrelsesformand eller anden forældrerepræsentant fra bestyrelsen.

På tilsynsmødet fortæller leder hvad institutionen er optaget af for tiden, hvad der er arbejdet med fra sidste tilsyn mm. Konsulenten fortæller om sine observationer, og lægger op til refleksioner af ligheder og forskelle i hvad institutionen er optaget af og hvad konsulenten har observeret. Målet med tilsynsmødet er at fremdrage pointer og spørgsmål som institutionen kan arbejde videre med ift. udvikling af læringsmiljøer mm.

Samlet opsamling på baggrund af uanmeldt tilsyn og tilsynssamtale

Dato for uanmeldt tilsyn / dato for tilsynssamtalen: 28.10.2020 / 05.11.2020

 

Deltagere ved tilsynsmødet: Ved den anmeldte tilsyns samtale deltog daglig leder, sektionsleder og tilsynsførende konsulent. Dagtilbudsråds-repræsentanten havde ikke mulighed for at deltage på dagen.

 

Tilsynssamtalen:

Ved tilsynssamtalen fortæller leder at hun startede i jobbet marts 2020. Hurtigt efter kom nedlukningen og senere genåbningen. Hendes fokus har været at skabe en god og tryg hverdag for børn, personale og forældre i den turbulente periode. Leder fortæller videre at hun stadig arbejder med at lære hver enkelt at kende, således at personalegruppen kan ’spille hinanden gode’ i hverdagen. Hun oplever at der stadig er behov for at arbejde med at lære hinanden at kende i personalegruppen, da der er flere andre medarbejdere der er nye.

Leder fortæller videre at hun har fokus på et etablere et fælles børnesyn så personalet arbejder uf fra samme mål og med en anderkendende tilgang. Over sommeren har der tillige været fokus på den styrkede læreplan. Leder vil gerne indføre pædagog-møder, men har ikke formen på plads endnu. Covid-situationen gør også at det er vanskeligt at gennemføre stuemøder, da man ikke må passe hinandens børn stuerne imellem.  

Konsulenten fortæller at ved det uanmeldte tilsyn opleves en rolig og rar stemning i huset. Børn og voksne er i gang hvert deres sted, nogle ude og andre inde, nogle på tur. Gruppen ude fortæller, hvordan personalet har opdelt udearealet i zoner og hvordan grupperne skifter mellem zonerne, så børnene over ugen tilbydes forskellige legemiljøer.

Indenfor er i klub 5 etableret en aktivitet som børn og voksne er samlet om på stuen. De ses fælles fordybet og meget koncentreret – de ligger ind over bordet for at komme tæt nok på det fælles, som er noget med blade / efterår. Et par børn er ikke med, de er samlet omkring noget andet ved et lille bord. Der er roligt og rummet emmer af det fælles fokus ved begge borde - om noget vi har sammen. Stuen er rar, overskuelig og ordentlig – det giver ro at træde ind på stuen. Der er møbleret hensigtsmæssigt, med tanke på de lege-og læringsmiljøer man tilbyder. Signalværdien er tydelig. Flot –

Begge vuggestuegrupper er i gang med frokost. Børnene er i begge grupper fordelt ved mindre borde, med en voksen ved hvert bord. I den ene gruppe ses en fin praksis hvor der startes med sang indtil maden er kommet og er klar. Børnene spiser på tallerkener og der tales om maden, pålægget og hvad det enkelte barn gerne vil have på sin tallerken. I den anden gruppe er dialogen mere sparsom, og der kan med fordel arbejdes mere med læringsmiljøet.

I mellemgruppen og de to almindelige børnehavegrupper, ses ligeledes dele af frokostmåltidet afviklet. Den ene gruppe spiser smurte ’klapmadder’ fra køkkenet og pædagogen fortæller her, at de skulle have været på tur, så det giver god mening. Covid situationen har givet andre rutiner fx for afvikling af måltider. Der kan på stuerne være brug for at personalet har fokus på hvordan stadig kan der sikres et godt læringsmiljø for børnene i situationen.

Der ses i huset behov for at arbejde mere med hvilke lege- og læringsmiljøer, der tilbydes i indretningen – både på stuerne og i fællesrummet - samt hvordan der gøres klar til leg / børnene indbydes til deltagelse i disse.  Covid-19 situationen har naturligvis gjort, at meget er gemt væk / stablet op – og der ses et meget rodet og uoverskueligt miljø for børnene på stuerne og et knap så inspirerende miljø i fællesrum. Der er behov for at arbejde med at gøre lege-miljøerne tydeligt og overskueligt at være i.

Kompetencen er i huset – Klub 5 er i mål med en stue der er indrettet med tydelige miljøer tilpasset deres målgruppe.

 

 

Er der aftalt opfølgning: nej.